Allt för hemmafixare och proffs.

Historien om Julas distanshandel

Berättelsen om Jula och distanshandel är en riktig solskenshistoria. Det hela började 1979 på gården Jultorp utanför Vara i Västergötland när Lars-Göran och Irene Blank grundade Jula Industri AB med tillverkning av vedkapar och vedklyvar. Efterfrågan var stor och ganska snart började företaget att skicka tillbehör och reservdelar till kunderna per post. Julas postorderverksamhet hade sett dagens ljus. 

Snart utökades sortimentet med andra maskiner, verktyg och utrustning för lantbruk och skogsbruk. Sortimentet sammanställdes i en produktkatalog som skickades ut till kunderna.

1984 gick försäljningen via postorder så bra att ett nytt bolag bildades, Jula Postorder AB, med Julas nuvarande ägare Karl-Johan Blank som en av delägarna. I det nya bolaget låg fokus på postorderförsäljning. Jula Postorder AB införde en mycket aggressiv prissättning och kunderna handlade inte bara via postorder utan flockades även till gården. Familjen kände att de behövde hitta en bra plats att bedriva både postorder- och butiksförsäljning på. 1985 öppnades därför Julas första varuhus. Varuhuset låg vid E20 i Skara, och i samma fastighet fanns också postorderlager och huvudkontor. Under resten av 1980-talet växte postorderförsäljningen, katalogen och sortimentet mycket kraftigt.

Under den ekonomiska krisen i början av 1990-talet valde Jula Postorder AB att bredda verksamheten. Fler varuhus öppnades och en varuhuskedja började växa fram.

Efter ett framgångsrikt första decennium på 2000-talet bytte Jula Postorder AB år 2010 namn till Jula AB. Julas expansion nådde 2008 Norge och 2011 var det dags att öppna första varuhuset i Polen. I takt med att Julas varuhus blev fler fick distanshandeln en allt mer tillbakaskjuten position. Samma år beslutade Jula därför att upphöra med distanshandel för att istället satsa på fler varuhus, en strategi som varit mycket framgångsrik. Under en femårsperiod expanderade varuhuskedjan med över 50 nya varuhus på de tre marknaderna.

Under tiden har möjligheterna inom e-handel utvecklats snabbt med förändrade kundbeteenden, inte minst kopplat till mobiltelefonen. Jula ska möta kunden där kunden förväntar sig bli bemött och därför startas nu e-handeln upp igen.

Möjligheten att handla online blev en succé nästan omedelbart med tusentals kunder som handlade redan från start. 1 juni 2017 lanserades e-handeln fullt ut för alla Julas kunder i Sverige och Norge. E-handeln är nu en central del i Julas framtida tillväxt och expansion.

Den som varit med under hela Julas historia och byggt upp företaget är den nuvarande ägaren och koncernchefen Karl-Johan Blank. Han är mycket nöjd över att e-handeln nu kommit igång igen.

– Jula är sprunget ur postorder och distanshandel och det känns bra att vi återigen kan erbjuda våra kunder möjligheten att handla hemifrån. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter med e-handeln och det är ett naturligt steg i Julas utveckling med kunden i fokus. Ett stort tack till alla som jobbat med projektet.