Integritetspolicy
Jula (“vi”, ”våra” och ”oss”) värnar om din integritet. Vi vill därför informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter samt vilka rättigheter du har i relation till vår behandling av dina personuppgifter.
Denna integritetspolicy gäller för dig som gör ett köp på och besöker www.jula.se eller vår app, prenumererar på våra nyhetsbrev samt om du är medlem hos oss eller deltar i våra tävlingar. Om du har några frågor angående vår behandling av dina personuppgifter eller om du vill göra gällande några av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter under avsnittet "1. Vem ansvarar för personuppgiftsbehandlingen?".
I korthet: Hur behandlar vi dina personuppgifter?
- Om du besöker vår hemsida/app behandlar vi dina personuppgifter för att:
- analysera hur vår hemsida används. Det gör vi med hjälp av bl a Googles och Microsofts analystjänst, och
- ovisa dig våra anpassade erbjudanden på andra siter som du besöker. Det gör vi med hjälp av marknadsföringstjänster som beskrivs i detalj nedan.
- Om du kontaktar oss eller använder våra sociala medier behandlar vi dina personuppgifter t.ex. för att kunna svara på kommentarer.
- Om du gör ett köp hos oss behandlar vi dina personuppgifter för att:
- genomföra ditt köp,
- kommunicera med dig i samband med köpet, t.ex. skicka orderbekräftelse och förfrågan om utvärdering om ditt köp,
- hjälpa dig med eventuella kundserviceärenden, och
- fullgöra rättsliga förpliktelser såsom att lagra information av bokföringsskäl.
- Förbättra våra tjänster
- Om du är medlem i JulaClub/JulaPro behandlar vi dina personuppgifter för att:
- skapa och hantera ditt medlemskonto där du kan se dina personuppgifter och orderhistorik,
- ge dig fördelarna av att ha ett medlemskonto, t.ex. spara kvitton, och
- skicka nyhetsbrev, marknadsföring och personliga erbjudanden.
- Om du deltar i en tävling som vi ordnar behandlar vi dina personuppgifter för att kunna genomföra tävlingen
- Om du valt att prenumerera på våra nyhetsbrev behandlar vi dina personuppgifter för att du ska få våra nyhetsbrev
- Om du bett oss sluta skicka marknadsföring till dig lagrar vi information om det för att säkerställa att du inte ska få marknadsföring från oss
- För att fullgöra våra skyldigheter och rättigheter enligt lag och hantera anspråk behandlar vi dina personuppgifter.
Vår detaljerade beskrivning av personuppgiftsbehandlingen har delats upp så att du kan läsa om det som gäller just dig här nedan.
- Vem ansvarar för personuppgiftsbehandlingen?
- Vilka rättigheter har du?
- Detaljerad beskrivning av hur vi behandlar och lagrar dina personuppgifter
3.1 Om du besöker vår hemsida/app
3.2 Om du valt att bli kontaktad när en produkt åter är i lager
3.3. Om du besöker våra sociala medier eller annars har kontakt med oss
3.4 Om du gör ett köp
3.5 Om du är medlem i JulaClub/JulaPRO
3.6 Om du deltar i en tävling som vi ordnar
3.7 Om du valt att prenumererar på vårt nyhetsbrev
3.8 Om du har bett oss sluta skicka marknadsföring till dig
3.9 För att fullgöra våra skyldigheter enligt lag och hantera anspråk - Vilka har tillgång till dina personuppgifter och varför?
- Delar vi dina personuppgifter utanför EU/EES?
- Intresseavvägning
- Säkerhet
- Ändringar
1. Vem ansvarar för personuppgiftsbehandlingen?
Det Julabolag som du har kontakt med ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy i egenskap av personuppgiftsansvarig.
Om du har några frågor angående vår behandling av dina personuppgifter eller om du vill utöva någon av dina rättigheter kan du kontakta oss på vår e-postadress [email protected] eller ringa oss på telefonnummer 0511- 34 20 00. Vår postadress är Jula, Att: DPO, Box 363, 532 24, Skara.
2. Vilka rättigheter har du?
I enlighet med dataskyddslagstiftningen har du vissa rättigheter i relation till vår behandling av dina personuppgifter. Om du har några frågor om rättigheterna eller vill använda någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på kontaktuppgifterna ovan.
- Rätt att återkalla ditt samtycke
Du har rätt att återkalla hela eller delar av det samtycke som du har lämnat till oss. En återkallelse av samtycke påverkar inte lagligheten av behandlingen innan den återkallas.
- Rätt att invända
Du har alltid rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål och profilering, såsom nyhetsbrev och anpassad marknadsföring. Läs mer om profilering nedan. Du har också rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på en intresseavvägning. Läs mer om vad en intresseavvägning innebär nedan.
- Rätt till tillgång
Du har rätt att få en bekräftelse på om vi behandlar dina personuppgifter. Om vi behandlar dina personuppgifter har du även rätt att få information om hur vi behandlar dem och få en kopia av personuppgifterna.
- Rätt till rättelse
Du har rätt till rättelse av eventuella felaktiga personuppgifter som rör dig och att få ofullständiga personuppgifter kompletterade.
- Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)
Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter, t.ex. för att dina personuppgifter inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlats in för.
- Rätt till begränsning
Du har också rätt att begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter, t.ex. om du bestrider personuppgifternas korrekthet eller om behandlingen är olaglig.
- Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format från oss samt rätt att få dina personuppgifter överförda till en annan personuppgiftsansvarig när det är tekniskt möjligt (”dataportabilitet”). Rätten till dataportabilitet gäller för personuppgifter som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format om behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal och om behandlingen sker automatiserat.
Du har alltid rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet. Behörig tillsynsmyndighet i Sverige är Integritetsskyddsmyndigheten.
3. Detaljerad beskrivning av hur vi behandlar och lagrar dina personuppgifter
Här kan du läsa mer i detalj om varför vi behandlar dina personuppgifter, vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar samt vilken den lagliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter är. Du kan även läsa om hur länge vi lagrar dina personuppgifter.
Detta är delvis information som vi har en skyldighet att lämna enligt lag. Texten kan därför upplevas som lite lång och krånglig, men har du några frågor så är det bara att höra av dig!
3.1. Om du besöker vår hemsida/app
Vi analyserar hur vår hemsida/app (”hemsida”) används och visar dig relevanta erbjudanden på andra sidor du besöker baserat på sådan analys. Vi förklarar detta i detalj i tabellerna nedan. För att skydda din integritet har vi vidtagit åtgärder för att undvika att identifiera dig som använder vår hemsida, t.ex. lagras endast en krypterad version av din IP-adress så att vi inte kan spåra vem du är.
Vi får dina personuppgifter från din enhet när du besöker oss samt från våra samarbetspartners som använder information de har sedan tidigare för att genomföra analys och för att visa dig intressanta erbjudanden från oss.
För att kunna inhämta personuppgifter för analys och marknadsföring enligt nedan använder vi cookies. I vår cookiepolicy förklarar vi mer i detalj hur detta går till. Du hittar den här.
För att analysera hur vår hemsida används |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Analysera hur du använder vår hemsida i syfte att kunna förbättra våra produkter, erbjudande och tjänster. För att göra detta använder vi Googles analysverktyg Google Analytics och Microsofts analysverktyg Microsoft Clarity. Analystjänsten innebär att det placeras ett unikt ID på din enhet för att kunna särskilja besökare och se mönster över hemsidans användning. Vi kan dock inte se vem du är. Personuppgifterna vi samlar in behandlas för att optimera funktion, laddhastighet och förändra hemsidan för att passa dig som besökare. |
|
Samtycke Vi inhämtar ditt samtycke för att analysera hur du använder vår hemsida i syfte att ge dig en bättre upplevelse. Du kan undvika Google Analytics genom att ladda ner och installera det här browserprogrammet. |
Marknadsförings-partners, IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Analysera hur du använder och interagerar med vår hemsida i syfte att kunna anpassa din upplevelse av webbplatsen och tillhandahålla relevant kommunikation. För att göra detta använder vi Bubbis analysverktyg. |
|
Samtycke Vi inhämtar ditt samtycke för att analysera hur du använder vår hemsida i syfte att ge dig en bättre upplevelse. |
Marknadsförings-partners, IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Personuppgifterna kommer lagras upp till 14 månader i Google Analytics och upp till 13 månader i Microsoft Clarity från ditt besök och anonymiseras därefter. Genom Bubbis verktyg lagrar vi dina personuppgifter i 24 månader. Google och Microsoft kommer att slå samman ovan informationen med information de redan har om dig. Google och Microsoft kommer också att fortsätta behandla dina personuppgifter som självständigt personuppgiftsansvarig. Hur länge Google och Microsoft lagrar dina personuppgifter kan du läsa om i deras integritetspolicy. |
Profilering: Vi använder ett automatiserat beslutsfattande, så kallad profilering, för att analysera och visa dig de produkter och erbjudande via Bubbi som vi tror passar dig bäst och för att tillhandahålla en anpassad upplevelse. Profilering görs för att vi annars inte hade kunnat visa eller skicka relevanta produkter och erbjudanden. Utan denna profilering hade du istället fått se produkter och erbjudande som inte är lika relevanta för dig. Du har rätt att invända mot profilering. Du kan läsa mer om din rätt att invända ovan där dina rättigheter förklaras.
För att visa intressanta erbjudanden från oss på andra sidor du besöker |
|
||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Marknadsföra våra produkter genom att visa erbjudanden och nya produkter vi tror är intressanta för dig. Vi visar marknadsföring till just dig på Google, Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube, Bing, Pinterest, TikTok och andra sidor. Vi gör detta baserat på sådan information du gett oss genom din interaktion med oss och information som dessa parter har om dig sedan tidigare (så kallad profilering*). Dela information om dig som kund med Google, Facebook (inklusive Instagram), Snapchat, Youtube och Xandr för att dessa marknadsförings-tjänster ska veta vilka som är intresserade av oss. Vi kan visa erbjudanden genom att använda marknadsföringstjänster från Google, Facebook, Snapchat, Youtube, Xandr, Bing, Pinterest TikTok. Vi visar personaliserad marknadsföring i egna och tredje parts kanaler. Analysera de erbjudande som marknadsförts i syfte att övervaka framgången, utveckla och förbättra vår marknadsföring ytterligare. |
|
Samtycke Vi inhämtar ditt samtycke för att kunna ge dig som kund och andra potentiella kunder anpassad marknadsföring som är relevant för dig baserat på den information vi har om dig, t.ex. baserat på det som du har visat intresse för på vår hemsida. Här kan du göra val om den marknadsföring du ser från Google, här hittar du mer information om dina val på Instagram och här på Facebook under rubriken annonsinställningar kan du välja vilken marknadsföring du vill se på Facebook. |
Marknadsförings-partners, IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Du kommer att se marknadsföring från oss under 30 dagar efter ditt besök på vår hemsida. Utöver detta lagras uppgifterna enligt följande för respektive tjänst: Meta 180 dagar, Snapchat 395 dagar, TikTok 180 dagar, DV360: 540 dagar, Xandr: 180 dagar, Pintarest 30 dagar och Bing 395 dagar. Marknadsföringstjänsterna vi använder kommer fortsätta behandla dina personuppgifter som självständigt personuppgiftsansvariga. Hur länge Google, Facebook, Snapchat, Youtube, Xandr , Bing, Pinterest TikTok lagrar dina personuppgifter kan du läsa om i deras respektive integritetspolicy (se länkar). |
Profilering: Vi använder ett automatiserat beslutsfattande, så kallad profilering, för att visa dig de erbjudanden som vi tror passar dig bäst och för att tillhandahålla anpassad marknadsföring. Profilering görs för att vi annars inte hade kunnat visa eller skicka relevanta erbjudanden och marknadsföring för just dig. Utan denna profilering hade du istället fått se erbjudanden som inte är relevant för dig. Du har rätt att invända mot profilering. Du kan läsa mer om din rätt att invända ovan där dina rättigheter förklaras.
För att tillhandahålla våra tjänster via vår hemsida |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
För att tillhandahålla de tjänster vi erbjuder och du efterfrågar på vår hemsida följs hemsidans prestanda och drift upp. UnikaID:n håller reda på eventuell inloggning och information inom kundprofilen. |
|
Samtycke Vi inhämtar ditt samtycke för att analysera hur du använder vår hemsida i syfte att ge dig en bättre upplevelse.
|
IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Personuppgifterna kommer att lagras i upp till 12 månader. |
För att påminna dig om varor som du lämnat i varukorgen |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Skicka information om din varukorg till den e-postadress som du har angett innan du lämnat vår hemsida utan att fullgöra ett köp. |
|
Intresseavvägning. Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att påminna dig om varor du lämnat i vår varukorg. |
Marknadsförings-partners, IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Personuppgifterna lagras i 90 dagar efter att du lade varan i varukorgen. Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring från oss. |
3.2. Om du valt att bli kontaktad när en produkt åter är i lager |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Skicka ett e-post när en produkt åter är i lager. |
|
Samtycke |
IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Personuppgifterna lagras i så länge som det krävs för syftet med behandlingen om inte längre lagring krävs av lag. Du kan när som helst tacka nej till att vi fortsatt ska kontakta dig om produkter återkommer. Kontakta då oss. |
3.3. Om du besöker våra sociala medier eller annars har kontakt med oss
När du har kontakt med oss, t.ex. via sociala medier, kommer vi att behandla dina personuppgifter som vi beskriver i tabellerna nedan. Vi får dina personuppgifter från dig genom vår kontakt.
Om du använder sociala medier kommer även det sociala mediet som du använder (t.ex. Facebook) att behandla dina personuppgifter och vi rekommenderar därför att du läser vår information här nedan tillsammans med den information som du hittar på dessa sociala medier.
För att kommunicera med dig |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Kommunicera med dig, t.ex. via e-post. Kommunicera på våra sociala medier, t.ex. om du kommenterar på vår sida eller på vårt inlägg för att kunna gå tillbaka till den när det är relevant. Besvara dina frågor. |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att kunna kommunicera med dig på våra sociala medier, e-post eller liknande. |
Marknadsförings-partners (inkl. aktuell sociala-medier tjänst), IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Vi gallrar dina personuppgifter regelbundet.
På sociala medier finns dina kommentarer och vår kommunikation kvar tills du själv tar bort kommentarerna och/eller kommunikationen. Material som kan upplevas stötande tas bort tidigare än så. Detta gäller exempelvis otrevliga kommentarer, ovårdat språk eller angrepp mot enskild person. |
För att dela inlägg på sociala medier |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Dela dina inlägg på sociala medier där vi omnämns eller där du använder någon av de hashtags vi skapar. Visa dina inlägg på vår hemsida. |
|
Samtycke Ditt samtycke som du lämnar innan vi delar ditt inlägg. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. |
Marknadsföringspartners (inkl. aktuell sociala-medier tjänst), IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: De inlägg vi delar på sociala medier kommer att lagras där fram tills att du ber oss ta bort inlägget. |
3.4 Om du gör ett köp
Vi behandlar dina personuppgifter i samband med att du gör ett köp hos oss. Vi får dina personuppgifter från dig när du gör ditt köp och vissa personuppgifter samlar vi in själva, t.ex. genom analys av hur du använder våra nyhetsbrev. Den betalningsleverantör du väljer kan dessutom använda personuppgifter som de har om dig tidigare så som Klarnas, Resurs, Adyen N.V, PayPal, Trustly eller Swish (din bank är utgivare). Läs mer om detta hos respektive leverantör genom att trycka på leverantörens namn.
För att administrera ditt köp |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Ta emot och registrera din order. Genomföra betalning. Skicka orderbekräftelse och andra avtalsdokument. Leverera eller installera din order. Identifiera dig vid köp/ utlämnande av ordern (’Hämta i varuhus’). För att säkerställa att vi mottager alla köp som genomförs och för att skydda oss mot bedrägeri behandlas din IP-adress.
|
|
Fullgörande av avtal Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra avtalet avseende ditt köp. Om personuppgifterna inte lämnas har du inte möjlighet att genomföra ett köp hos oss. Du måste lämna dessa personuppgifter till oss. Annars kan vi inte genomföra ditt köp.
Berättigat intresse
IP-adressen lagras med Berättigat intresse som laglig grund ur säkerhetssynpunkt vid en beställning online. Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att kunna motverka felanvändning/utnyttjande av våra tjänster.
|
IT-leverantörer, betaltjänstleverantörer, fraktbolag och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Personuppgifterna lagras under tiden du genomför köpet samt personuppgifter i så länge som det krävs för syftet med behandlingen. Mer information finns också kring de ändamål som anges i tabellerna nedan, t.ex. om du har ett medlemskonto hos Jula eller av bokföringsskäl. |
|||
Utöver ovan behandlas dina personuppgifter även av betaltjänstleverantören som du väljer på hemsidan, eller vid betalning i varuhus som Klarna, Resurs, Adyen N.V, PayPal, Trustly eller Swish (via din bank) för att genomföra din betalning. Den part som används är självständigt personuppgiftsansvarig för sådan behandling och informerar dig separat om hur dina personuppgifter behandlas. Vi får information från parterna att betalning skett. |
För att skicka nyhetsbrev/marknadsföring kopplat till ditt köp |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Efter ditt köp online kan du få nyhetsbrev/marknadsföring med erbjudanden och information via post, e-post eller sms. |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster till dig som har gjort ett köp. |
Marknadsförings-partners, leverantör av CRM-system, IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
För att förbättra och utveckla våra nyhetsbrev analyserar vi hur du öppnar dem och vad du klickar på i nyhetsbrevet. |
|
Samtycke
|
Marknadsförings-partners, leverantör av CRM-system, IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Personuppgifterna lagras så länge det finns ett syfte med behandlingen om inte längre lagring krävs av lag. Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring från oss. Om du tackar nej lagras dina personuppgifter i vårt avregistreringsregister (se p. 3.8) tills vidare. |
För att administrera kundserviceärenden |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Besvara och hantera ditt kundserviceärende via e-post, chatt, telefon, vår hemsida eller sociala medier. Utveckla och kvalitetssäkra vårt service- och kundbemötande och vår personal i syfte att ge dig bättre service.
|
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att hjälpa dig med ditt ärende. |
IT-leverantörer och kundtjänstleverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Personuppgifterna lagras i 18 månader från din senaste aktivitet med oss om inte längre lagring krävs för att uppfylla syftet med behandlingen eller lag. |
För att hantera ångerrätt, reklamationer eller andra anspråk |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Hantera eventuell ångerrätt. Genomföra eventuella återbetalningar Hantera eventuellt reklamationsärende eller andra anspråk. Initiera eventuella anspråk.
|
|
Rättslig förpliktelse och intresseavvägning Behandling är nödvändig för att vi ska agera i enlighet med konsumenträttslig lagstiftning och därmed följa en rättslig förpliktelse. Vi har även ett berättigat intresse att kunna försvara oss mot eller initiera ett eventuellt rättsligt anspråk. Du måste lämna dessa personuppgifter till oss. Annars kan vi inte fullgöra våra rättsliga förpliktelser. |
IT-leverantörer, betaltjänstleverantörer, externa ombud som sköter service och/eller andra anspråk och inom Julas koncern.
|
Lagringstid: Personuppgifterna lagras så länge det krävs av syftet med behandlingen om inte längre lagring krävs av lag. Normalt innebär det från det att du inkommer med ditt anspråk eller vi initierar ett anspråk och behandlas så länge processen avseende anspråket pågår där vi försöker hantera ditt ärende så snart det inkommer och raderar dina personuppgifter inom tolv månader från att ärendet avslutats. |
För att följa bokföring- och skatterättslig lagstiftning |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Följa bokföring- och skatterättslig lagstiftning. |
|
Rättslig förpliktelse Behandlingen är nödvändig för att följa tvingande lag, d.v.s. bokföringslagen. Du måste lämna dessa personuppgifter till oss. Annars kan vi inte genomföra ditt köp och följa bokföringslagen. |
IT-leverantörer, myndigheter (som Skatteverket), kundreskontrasystem och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Personuppgifterna lagras så länge det krävs för syftet med behandlingen eller annan lagringstid krävs enligt lag. Normalt innebär detta sju år + innevarande år. |
För att förbättra våra produkter och tjänster |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Skicka förfrågningar om att delta i kundundersökningar om våra produkter. Hantera de svar som du lämnar i undersökningen. Sammanställa statistik av resultaten från våra undersökningar. |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse av att kunna kontakta dig med en förfrågan om att utvärdera vår tjänst för att kunna förbättra våra tjänster. |
IT-leverantörer, leverantör av rating-och recensionsplattform och inom Julas koncern.
|
Undersöka hur våra tjänster och produkter används och upplevs för att kunna göra förbättringsåtgärder. Visa kundrecensioner på vår hemsida. Visa och behandla din fråga i ’Ställ en fråga’. |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att kunna utveckla våra tjänster och produkter för att kunna ge dig och andra användare en bättre upplevelse. Samtycke insamlas för ’Ställ en fråga’.
|
IT-leverantörer, leverantör av rating-och recensionsplattform och inom Julas koncern.
|
Analysera våra kunder och deras interaktioner med oss Utvärdera, utveckla och förbättra företagets tjänster, produkter och system för kundkollektivet i stort. |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att kunna utveckla våra tjänster och produkter för att kunna ge dig och andra kunder en bättre upplevelse och tjänst. |
IT-leverantörer, leverantör av rating-och recensionsplattform och inom Julas koncern.
|
Lagringstid: Personuppgifterna lagras under tiden du genomför köpet samt personuppgifter i så länge som det krävs för syftet med behandlingen om inte längre lagring krävs av lag. Vi upphör dock behandlingen av dina personuppgifter tidigare om du invänder mot vår behandling. För de kundrecensioner som lämnas och visas på vår hemsida eller app så lagras din recension och e-postadress så länge det är relevant och vi säljer produkten om du inte tidigare invänder mot vår behandling. |
Kamerabevakning |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Vid och i våra varhus kamerabevakar vi våra lokaler för att upprätthålla god säkerhet och motverka brottsliga aktiviteter så som stölder, hot mot personal eller anläggning , bedrägerier, skadegörelse m.m. . |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse för att upprätthålla god säkerhet, motverka brottsliga aktiviteter och hantera krav. |
IT-leverantörer, säkerhetsföretag, externa ombud, försäkringsbolag, utredande myndigheter och inom Julas koncern |
Lagringstid: Videoupptagningarna lagras i 30 dagar om de inte är en del av en utredning. Då lagras de tills dess att ärendet är hanterat eller så länge behandling krävs för att uppfylla syftet. Utöver ovan kan dina uppgifter behandlas av utredande myndigheter och ombud beroende på vad behandlingen avser. Den part som uppgifterna delas med är självständigt personuppgiftsansvarig för sådan behandling och informerar dig separat om hur dina personuppgifter behandlas. Har du ytterligare frågor om detta, tveka inte att höra av dig till oss. |
3.5. Om du är medlem i JulaClub/JulaPro
Ditt medlemskap i JulaClub/JulaPro innebär att vi behandlar de personuppgifter du själv har lämnat till oss samt de personuppgifter vi själv samlar in.
För att tillhandahålla ditt medlemskonto |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Skapa och hantera ditt medlemskonto där du kan se dina personuppgifter och orderhistorik. Identifiera dig som medlem vid köp. Kommunicera avseende ditt medlemskonto. Vidta säkerhetsåtgärder, t.ex. säkerställa att endast behöriga loggar in. |
|
Fullgöra avtal Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna skapa och administrera ditt medlemskonto. Du måste lämna dessa personuppgifter till oss. Annars kan vi inte tillhandahålla ditt medlemskonto. |
Leverantör av CRM-system, IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Hålla vårat kundregister uppdaterat Informationen kommer från SPAR (Statens personadressregister). |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att kunna hålla informationen och vårt medlemsregister uppdaterat. |
Statens personadressregister, leverantör av CRM-system, IT-leverantörer och inom Julas koncern |
Ge dig fördelarna av att ha ett medlemskonto, det inkluderar att ge dig möjlighet att t.ex. spara dina preferenser, samla bonus (JulaClub), använda medlemsrabatter, använda förifyllda uppgifter när du handlar, se tidigare köp, följa pågående köp samt enkelt hantera din prenumeration på nyhetsbrev. |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att kunna ge dig fördelarna att ha ett medlemskonto. |
Marknadsföringspartners, leverantör av CRM-system, IT-leverantörer och inom Julas koncern. Om ansluten till Kivra, delas uppgifterna med Kivra. |
Lagringstid: Personuppgifterna lagras så länge det krävs för att uppfylla syftet med behandlingen. Om du inte gjort ett köp på mer än 36 månader kan vi radera dina uppgifter. Du kan när som helst be om att få ditt medlemskonto raderat då kommer alla personuppgifter du lämnat enligt ovan att raderas. Vid identifiering och signering av ditt medlemskonto är din bank personuppgiftsansvarig för den behandling som görs. Vänligen kontakta din bank för mer information. Om du är ansluten till Kivras digitala brevlåda behandlar vi dina personuppgifter i syfte att kunna skicka vårt kvitto digitalt till Kivras brevlåda. Kivra är då personuppgiftsansvarig för den fortsätta behandling som görs. Du hittar information om deras behandling här. |
För att skicka nyhetsbrev/marknadsföringsutskick inom medlemskapet |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Analyserar och för statistik av information du lämnar till oss i syfte att skicka relevant marknadsföring. Analysera de erbjudande som marknadsförts i syfte att övervaka framgången, utveckla och förbättra vår marknadsföring ytterligare.
|
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att kunna skicka relevant/riktade nyhetsbrev/marknadsföring till dig som medlem och utveckla vår medlemsklubb. |
Leverantör av CRM-system, IT-leverantörer, marknadsföringspartners och inom Julas koncern. |
Skicka marknadsföring och nyhetsbrev med erbjudanden, förmåner och information via e-post, och även tredje parts kanaler. |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse att kunna skicka nyhetsbrev/marknadsföring till dig som medlem. |
Leverantör av CRM-system, IT-leverantörer, tryckeritjänstleverantör, frakt-,distributionsbolag, marknadsföringspartners och inom Julas koncern. |
För att förbättra och utveckla våra nyhetsbrev/utskick analyserar vi hur du öppnar våra utskicket och vad du klickar på. |
|
Samtycke
|
Leverantör av CRM-system, IT-leverantörer, marknadsföringspartners och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Vi fortsätter att skicka nyhetsbrev och marknadsföringsutskick till dig till dess att du avregistrerar dig eller annars ber oss att sluta skicka nyhetsbrev. Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring från oss. Om du tackar nej lagras dina personuppgifter i vårt avregistreringsregister (se p. 3.8) tills vidare. |
Kredit inom medlemskonto |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Skapa och hantera din kredit. Bedöma din kreditvärdighet. Signering av din kreditansökan. Identifiera dig. Kommunicera avseende din kredit. Hantera fakturering och betalningar av din kredit. Driva in fordran. Vidta säkerhetsåtgärder, t.ex. säkerställa att endast behöriga loggar in och handlar på din kredit. |
|
Fullgöra avtal Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna skapa och administrera ditt medlemskonto. Du måste lämna dessa personuppgifter till oss. Annars kan vi inte tillhandahålla kredit till dig. Rättslig förpliktelse Vi bedömer din kreditvärdighet vid ansökan om kredit/höjd limit för att det krävs enligt lag. Uppgifterna lagras för att det krävs enligt bokföringslagen. |
IT-leverantörer, kreditupplysningsbolag, kundreskontrasystem, inkassobolag, externa ombud för att driva in skuld, frakt- och distributionsbolag och inom Julas koncern. |
Överlåtelse av fordran (JulaClub) |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse för att kunna överlåta din fordran till tredje part. |
IT-leverantörer, kreditupplysningsbolag, kundreskontrasystem, inkassobolag, externa ombud för att driva in skuld, frakt- och distributionsbolag, inom Julas koncern samt delas med den part som övertar fordran. |
Överlåtelse av fordran/kreditavtal (JulaPRO) |
|
Intresseavvägning Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse för att kunna överlåta din fordran/medlemskonto till tredje part. |
IT-leverantörer, kreditupplysningsbolag, kundreskontrasystem, inkassobolag, externa ombud för att driva in skuld, frakt- och distributionsbolag, inom Julas koncern samt delas med den part som övertar fordran. |
Lagringstid: Personuppgifterna lagras så länge det krävs för att uppfylla syftet med behandlingen.. De uppgifter som krävs i enlighet med bokföringslag kommer hanteras längre. Se avsnittet ’För att följa bokföringslagens regler’. Om du är ansluten till Kivras digitala brevlåda behandlar vi dina personuppgifter i syfte, om du vill att kunna skicka din faktura digitalt till Kivras brevlåda. Kivra är då personuppgiftsansvarig för den fortsätta behandling som görs. Du hittar information om deras behandling här. Vid indrivning via inkasso är de externa inkassobolag som Jula använder personuppgiftsansvarig för den behandling som bolaget gör. Efter en överlåtelse av fordran/kreditavtal är köparen efter överlåtelsen personuppgiftsansvarigför den fortsatta behandlingen. I samband med en överlåtelse kommer du att få information om detta. |
Profilering: Vi använder ett automatiserat beslutsfattande, så kallad profilering, för att besluta i din ansökan om kredit/höjd limit (kreditbedömning). Profilering görs för att ge dig ett välgrundat, effektivt och rättvist beslut. Utan denna profilering hade hanteringen av din kreditbedömning tagit längre tid, funnits risk för variationer i beslut och information förbisetts. Du har rätt att invända mot profilering. Du kan läsa mer om din rätt att invända ovan där dina rättigheter förklaras.
3.6. Om du deltar i en tävling som vi ordnar
Om du deltar i en tävling hos oss kommer vi att behandla dina personuppgifter. Vi får dina personuppgifter från dig själv genom ditt tävlingsdeltagande och från dina sociala medier.
För att genomföra tävlingen |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Administrera din anmälan eller ditt deltagande i tävlingen. |
|
Fullgörande av avtal Genom att delta i en tävling accepterar du våra tävlingsvillkor och vi administrerar din anmälan och deltagande.
|
Marknadsföringspartners (inkl. aktuell sociala-medier tjänst), IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: För att hantera och administrera ditt deltagande lagrar vi dina personuppgifter så länge det krävs för att uppfylla syftet med behandlingen. Om du har deltagit i en tävling online finns ditt tävlingsbidrag kvar tills du själv tar ner det, t.ex. raderar din kommentar eller ditt inlägg. Om vi har re-postat inlägget i vårt flöde kan du när som helst be oss ta ner inlägget. |
3.7. Om du valt att prenumererar på vårt nyhetsbrev
Denna tabell beskriver hur vi behandlar dina personuppgifter om du valt att prenumerera på våra nyhetsbrev. Vi får dina personuppgifter från dig och samlar in vissa personuppgifter genom att analysera hur du använder våra nyhetsbrev.
För att skicka nyhetsbrev du anmält dig till |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Skicka marknadsföring och nyhetsbrev med erbjudanden och information via e-post som du har anmält att du vill ha. |
|
Samtycke |
Leverantör av CRM-system, IT-leverantörer, marknadsföringspartners och inom Julas koncern. |
För att förbättra och utveckla våra nyhetsbrev analyserar vi hur du öppnar våra nyhetsbrev och vad du trycker på i nyhetsbrev. |
|
Samtycke |
Leverantör av CRM-system, IT-leverantörer, marknadsföringspartners och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Vi fortsätter att skicka nyhetsbrev till dig till dess att du avregistrerar dig eller annars ber oss att sluta skicka nyhetsbrev. Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring från oss. Om du tackar nej lagras dina personuppgifter i vårt avregistreringsregister (se p. 3.8) tills vidare. |
3.8. Om du har bett oss sluta skicka marknadsföring till dig
Nedan beskrivs hur vi behandlar dina personuppgifter om du har avregistrerat dig från vår marknadsföring. Vi får dina personuppgifter från dig.
För att följa marknadsföringsregler |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
Om du meddelat att du inte önskar få vår marknadsföring kommer vi lagra en notis om det i ett ”avregistreringsregister” för att säkerställa att vi inte marknadsför oss mot dig. |
|
Rättslig förpliktelse Vi har en skyldighet enligt marknadsföringslagen att säkerställa att du inte får utskick som du bett om att inte få. Du måste lämna dessa personuppgifter till oss. Om du inte gör det kan vi inte avregistrera dig från nyhetsbrev. |
IT-leverantörer och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Du kommer finnas i vårt ”avregistreringsregister” tills vidare. |
3.9. För att fullgöra våra skyldigheter enligt lag och hantera anspråk
Nedan beskrivs hur vi behandlar dina personuppgifter för att fullgöra de skyldigheter vi har enligt lag och behandlingar som krävs för att tillvarata våra rättigheter.
För att fullgöra en skyldigheter och rättigheter enligt lag och hantera anspråk |
|||
Behandlingar som utförs |
Personuppgifter som behandlas |
Laglig grund |
Personuppgifterna delas med |
För att ta uppfylla Julas skyldigheter enligt lag så som produktsäkerhet, konsumenträttslig lagstiftning, myndighets beslut. För att upprätthålla god säkerhet i våra IT-system, motverka missbruk, bedrägerier, hantera externa krav/anspråk och annan skadegörelse. Hantera eventuella anspråk. Initiera eventuella anspråk.
|
|
Rättslig förpliktelse och intresseavvägning Behandling är nödvändig för att vi ska agera i enlighet med de krav vi har enligt lagstiftning och därmed följa en rättslig förpliktelse (som inte ovan uttryckts tidigare). Vi har även ett berättigat intresse att kunna försvara oss mot eller initiera ett eventuellt rättsligt anspråk. Du måste lämna dessa personuppgifter till oss. Annars kan vi inte fullgöra våra rättsliga förpliktelser. |
IT-leverantörer, försäkringsbolag, externa ombud, myndigheter och inom Julas koncern. |
Lagringstid: Personuppgifterna lagras från det att du inkommer med ditt anspråk eller vi initierar ett anspråk och behandlas så länge processen avseende anspråket pågår om inte längre lagring krävs av syftet med behandlingen om inte längre lagring krävs av lag. Vi försöker alltid hantera ditt ärende så snart vi kan. Utöver ovan kan dina uppgifter behandlas av myndigheter, ombud och andra externa parter beroende på vad behandlingen avser Den part som uppgifterna delas med är självständigt personuppgiftsansvarig för sådan behandling och informerar dig separat om hur dina personuppgifter behandlas. Har du ytterligare frågor om detta, tveka inte att höra av dig till oss. |
4. Vilka har tillgång till dina personuppgifter och varför?
Dina personuppgifter behandlas främst av oss på Jula och inom Julas koncern. Vi anlitar dock IT-leverantörer för att vi ska ha fungerande IT-system och bedriva vår verksamhet på ett effektivt sätt. Dessa IT-leverantörer behandlar personuppgifter för vår räkning i egenskap av personuppgiftsbiträde.
Avseende alla ovan behandlingar så delar vi dina personuppgifter med bolag inom Jula-koncernen. Mer information i detalj finns nedan.
Om du handlar hos oss delar vi dina personuppgifter med:
- bolag inom Jula-koncernen som hjälper oss att hantera vår kundservice;
- den betaltjänstleverantör du väljer (Klarna, Resurs, Adyen N.V, PayPal, Trustly eller Swish (via din bank) kommer att administrera din betalning. Om du väljer att betala via faktura kan betaltjänstleverantören dela dina personuppgifter med kreditupplysningsföretag för att bedöma din ekonomiska situation; och
- •vår transportör och packtjänst behandlar dina personuppgifter för att sända paket och hantera eventuella returer.
Om du besöker vår hemsida delar vi dina personuppgifter med:
- Google, Facebook, Snapchat, Youtube, Xandr, Bing, Pinterest TikTok. och Microsoft som vi använder för att ge dig och andra potentiella kunder anpassad marknadsföring; och
- Google och Microsoft som analyserar användningen av hemsidan och därför kan komma att få tillgång till dina personuppgifter om du använder vår hemsida.
Om du vill ha mer information om hur vi delar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på våra kontaktuppgifter ovan.
5. Delar vi dina personuppgifter utanför EU/EES?
Vi och de aktörer som vi delar dina personuppgifter med behandlar som huvudregel endast dina personuppgifter inom EU/EES. Vissa av våra IT-leverantörer samt Google, Microsoft, Facebook, Snapchat, Xandr, Bing, Pintarest, TikTok och YouTube behandlar dock dina personuppgifter utanför EU/EES.
När vi överför dina personuppgifter utanför EU/EES görs detta endast om vi har stöd för överföringen enligt gällande dataskyddslagstiftning. Det innebär att överföringen kan grundas på EU-kommissionens beslut eller standardavtalsklausuler med kompletterande skyddsåtgärder. Standardavtalsklusulerna kan du finna här.
Om du har några frågor angående hur vi delar dina personuppgifter, t.ex. om vilken laglig grund vi har för delningen är du välkommen att kontakta oss på våra kontaktuppgifter ovan.
6. Intresseavvägning
Som vi har angett ovan behandlar vi vissa av dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning som laglig grund för behandlingen. Intresseavvägningen innebär att vi har gjort en bedömning att vårt berättigade intresse av att utföra behandlingen väger tyngre än ditt intresse och dina grundläggande rättigheter av att inte få dina personuppgifter behandlade. Vad som är vårt berättigade intresse framgår i tabellerna ovan.
Om du vill veta mer om hur vi har gjort dessa bedömningar är du välkommen att kontakta oss på våra kontaktuppgifter ovan.
7. Säkerhet
Säkerheten för dina personuppgifter är viktig för oss. Vi vidtar de tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som krävs enligt dataskyddsförordningen och annan tillämplig lag för att se till att dina personuppgifter inte manipuleras, går förlorade, förstörs och utsätts för obehörig åtkomst. Vi förbättrar kontinuerligt våra IT-system och ser återkommande över våra regler och rutiner för säkerheten. Vi och våra samarbetspartners har vidtagit säkerhetsåtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas och säkerheten valideras genom återkommande tester. Våra anställda har strikta instruktioner att hantera personuppgifter i enlighet med gällande lagar och regler. Vi tillser att endast de anställda eller uppdragstagare som behöver dina uppgifter i sitt arbete för Jula har behörighet att ta del av dem. Detta gäller samtliga utrymmen och IT-system där personuppgifter förekommer.
8. Ändringar
Jula jobbar löpande med integritetsfrågor och vi kan därför komma att uppdatera denna policy. Du hittar alltid den senaste versionen här på sidan.
Denna integritetspolicy fastställdes av Jula den 2025-06-03.