skiplink_to_content_textskiplink_to_search_textskiplink_to_search_text
  • Hämta i varuhus efter 2 timmar
Jula

Så arbetar Jula med digital tillgänglighet

Vi på Jula vill att alla ska kunna använda vår hemsida och app utan krångel. Vi gör vårt bästa för att det ska vara enkelt, smidigt och kul att handla hos oss. Samtidigt har vi en bit kvar innan vår hemsida och app är tillgänglig för alla.

Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med digital tillgänglighet och vilka saker vi fortfarande behöver justera och förbättra på jula.se, i JulaAppen och i våra varuhus.

 

Tillgänglighet på jula.se

Här beskriver vi om hur vi jobbar med tillgänglighet och vilka tillgänglighetsproblem vi har kvar att fixa på jula.se.

Informationen om jula.se uppdaterades den 19 juni 2025.

Så jobbar vi med tillgänglighet på jula.se

Sedan våren 2024 jobbar vi tillsammans med experter på Axess Lab för att göra jula.se mer tillgänglig, steg för steg.

Vi utgår från riktlinjerna WCAG 2.2 nivå AA och EN 301 549 och försöker tänka tillgängligt i varje del av vår utveckling. Det gör att vi kan hitta och fixa problem tidigt. Vi testar allt som vi utvecklar: både manuellt, med de vanligaste skärmläsarna och olika automatiska tester.

När vi hittar ett tillgänglighetsproblem loggar vi det, kollar hur stort det är och hur mycket jobb det kräver. Akuta saker prioriterar vi direkt. Andra grejer sätter vi upp på vår att-göra-lista och fixar så snart vi kan.

Exempel på vad vi hittills fixat på jula.se

Vi börjat göra jula.se enklare att använda för alla. Här är några exempel på vad vi har hunnit med hittills:

  • Vi har ändrat färger på exempelvis knappar och texter, så att de syns bättre.
  • Lagerstatusen har blivit tydligare – med symboler, färger och beskrivningar.
  • Du kan nu navigera smidigare med tangentbordet (tabbordningen är fixad).
  • Rubriker har fått rätt ordning och är lättare att förstå.
  • Videos går att pausa när du vill.

Vi vet om att det finns mer att förbättra, och det jobbar vi vidare med. Vill du se vad som är på gång? Scrolla ner till rubriken ”Detta har vi kvar att fixa på jula.se”.

Och hittar du något vi missat? Hör gärna av dig – vi är tacksamma för din hjälp! Längst ner på sidan berättar vi om hur du kan ge feedback till oss.

Detta har vi kvar att fixa på jula.se

Här beskriver vi de saker som vi har kvar att fixa på jula.se:

  • Bilder och videos saknar alt-texter.
  • Många av våra bilder har text i sig. Texterna går inte att förstora eller få uppläst av hjälpmedel.
  • Karuseller blir lätt knasiga när du navigerar med tangentbord och använder pil-tangenterna. Det går inte heller att ”hoppa över” innehållet i karusellerna i nuläget.
  • Det finns texter som ligger dold bakom ”läs mer”-knappar som inte är kodade på rätt sätt. Skärmläsare fortsätter att läsa upp hela texten, fast att delar av texten inte är visuellt synlig.
  • Vissa etiketter, ledtexter och länktexter är otydliga. De behöver skrivas om för att bli bättre för användare som använder skärmläsare eller har kognitiv nedsättning.
  • Det finns vissa tillgänglighetsproblem i manualer och andra PDF-dokument som finns på hemsidan. Vi jobbar aktivt med att förbättra de manualer och dokument som vi själva skapar. För externa varumärken ställer vi krav till våra leverantörer.
  • BankID saknar en visuell nedräknare, vilket gör att den automatiskt laddar om QR-koden när tiden är slut utan att förvarna innan.
  • Vissa delar i vår inloggningsprocess har engelska inställt som språk, vilket gör att t.ex. skärmläsare läser upp ord med fel uttal.
  • Betalsätten ”Jula Faktura via Resurs” och ”Jula delbetalning via Resurs” har flera tillgänglighetsproblem. Vi har ställt krav på Resurs Bank att åtgärda detta så fort som möjligt.
  • Det finns vissa tillgänglighetsproblem i de mejl som vi skickar till dig efter att du gjort ett köp, exempelvis ”Orderbekräftelse” och ”Dina produkter är på väg”.
  • Det finns vissa tillgänglighetsproblem i mejlet som vi skickar till dig när du valt inloggningssättet ”Engångskod (SMS)” och ”Engångskod (E-post)”.
  • Det finns vissa tillgänglighetsproblem i de dokument och mejl som vi skickar till dig när du vill göra en retur.
  • Vi saknar stöd för Dark Mode i nuläget.

 

Tillgänglighet i JulaAppen

Här beskriver vi om hur vi jobbar med tillgänglighet och vilka tillgänglighetsproblem vi har kvar att fixa i JulaAppen.

Informationen om JulaAppen uppdaterades den 19 juni 2025.

Så jobbar vi med tillgänglighet i JulaAppen

Sedan våren 2025 jobbar vi för att göra JulaAppen mer tillgänglig, steg för steg.

Precis som för jula.se utgår vi från riktlinjerna WCAG 2.2 nivå AA och EN 301 549 och försöker tänka tillgängligt i varje del av vår utveckling. Det gör att vi kan hitta och fixa problem tidigt. Vi testar allt som vi utvecklar, manuellt och med de vanligaste skärmläsarna.

Vi börjar med det viktigaste först – alltså det som påverkar våra kunder mest. När vi hittar ett tillgänglighetsproblem loggar vi det, kollar hur stort det är och hur mycket jobb det kräver. Akuta saker prioriterar vi direkt. Andra grejer sätter vi upp på vår att-göra-lista och fixar så snart vi kan.

Detta har vi kvar att fixa i JulaAppen

Här beskriver vi de saker som vi har kvar att fixa i JulaAppen. Sakerna vi beskriver gäller för både Andriod och iOS, om vi inte säger något annat.

  • Vissa delar av appen har otillräckliga kontrastvärden, vilket kan försvåra läsbarheten för användare med nedsatt syn eller i miljöer med starkt ljus.
  • Vissa formulär saknar tekniskt korrekt semantik, vilket kan skapa problem för användare med skärmläsare.
  • Felmeddelanden kan vara otydliga eller saknas helt vid vissa inmatningsfel.
  • Etiketter saknas på vissa formulärfält, vilket försvårar användning med hjälpmedel.
  • Textstorleken går inte att förstora i iOS-versionen av appen.
  • Endast delar av texterna kan förstoras, vilket påverkar användarupplevelsen för personer med nedsatt syn.
  • Vissa bilder, grafiska element och ikoner saknar alternativa textbeskrivningar, vilket gör det svårt för användare med skärmläsare att tolka deras syfte.
  • Vissa delar av appen är svåra att navigera med enbart tangentbord eller hjälpmedel.
  • Struktur och instruktioner i koden kan förbättras för bättre kompatibilitet med digitala hjälpmedel.
  • JulaAppen stödjer både stående och liggande skärmläge på både iOS och Android, men har vissa brister i liggande skärmläge. 

Har du hittar du något vi missat? Hör gärna av dig – vi är tacksamma för din hjälp! Längst ner på sidan berättar vi om hur du kan ge feedback till oss.

 

Tillgänglighet i betalterminaler i varuhuset

Just nu går det tyvärr inte att koppla in hörlurar till våra betalterminaler i våra befintliga varuhus. Det gör det svårt för dig som behöver få information uppläst.

Vi har över 140 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Polen. Att byta alla betalterminaler på en gång är inte möjligt. Därför byter vi dem allt eftersom – när de går sönder eller har gjort sitt. Målet är att alla terminaler ska vara tillgängliga så snart som möjligt.

Alla nya varuhus vi öppnar från och med nu får betalterminaler som funkar med hörlurar från start.

 

Hjälp oss bli bättre

Har du stött på något som krånglar på jula.se eller i JulaAppen? Du är alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice om du vill dela med dig av något som kan hjälpa oss att bli bättre.

Tillsammans gör vi det möjligt för alla att sätta igång med sina projekt. 💪🛠️