Historien om Jula

1979 startade verksamheten på gården Jultorp i utkanten av Varaslätten i Västergötland (Jula har fått sitt namn efter gården Jultorp). I oljekrisens spår i slutet av 1970-talet startade Lars-Göran och Irene Blank tillverkning av Julakapen och företaget Jula Industri AB. Idén hämtade Lars-Göran från sin morfar Otto som tillverkade vedkapar för bland annat vedtillverkning till gengasbilar under andra världskriget.

Vedkapar framför huvudbyggnad vid JulaindustriMed stigande oljepriser såg folk sig om efter andra alternativ att värma sina hus. Efterfrågan på vedkapar och vedklyvar sköt i höjden. När reservdelar behövdes hörde kunderna av sig och man blev tvungen att börja med lagerhållning av klingor, motorer med mera. Delarna skickades ut per post och Julas postorderverksamhet hade sett dagens ljus. 


Kvalité och låga priser
1980-talet inleddes för Julas del med att sortimentet utökades med svetsar, svarvar, kompressorer och annan utrustning för lantbruk och skogsbruk. Nu började sortimentet sammanställas i en produktkatalog som skickades ut till kunderna. I första hand riktade man sig till lantbrukare och småindustri. Filosofin har redan från början varit kvalité och låga priser. Detta har kunnat uppnås genom att köpa in stora volymer direkt från tillverkaren.

Lars-Göran reste tidigt på de viktigaste järnvarumässorna, ganska snart följde även sonen Karl-Johan med. Nu blev det ännu mer fart på nyhetsflödet samt annonskampanjerna. Produkterna såldes via Julakatalogen och nyskapande annonser i tidningar. Att hitta nya produkter, i nya prislägen, som erbjuds kunderna till låga priser har allt sedan dess varit kärnan i Julas verksamhet.

Jula Postorder AB startas

1984 gick försäljningen via postorder så bra att Lars-Göran och Irene tillsammans med barnen Karl-Johan och Marianne startade ett nytt bolag, Jula Postorder AB. Tillverkningen låg kvar i Jula Industri AB som Lars-Göran och Irene behöll fram till 1991. Fokus i det nya bolaget låg på postorderförsäljning. Företaget införde en mycket aggressiv prissättning och kunderna handlade inte bara via postorder utan de flockades även till gården. Familjen kände att de behövde hitta en bra plats att bedriva både postorder- och butiksförsäljning på.

1985 hade Jula 10 anställda, postorderförsäljning samt nådde en omsättning på 10 MSEK. Samma år öppnades Julas första varuhus i Skara vid E20. I samma fastighet hade företaget även sitt postorderlager och huvudkontor. Under resten av 1980-talet växte postorderförsäljningen, katalogen och sortimentet mycket kraftigt.

Fler varuhus Jula på Drottninggatan
1990 hade Jula 50 anställda, en butik, postorderförsäljning samt en omsättning på 100 MSEK. Sedan 1991 ägs Jula av Lars-Göran och Karl-Johan. De har jobbat sida vid sida, Lars-Göran som VD och Karl-Johan som vice VD. Krisen i början av 1990-talet gjorde att företaget valde att bredda sin verksamhet. Några av företagets konkurrenter, Clas Ohlson med flera, hade startat upp butiksverksamhet med stor framgång och Jula valde att göra det samma.

1992 startade Jula sin andra butik (i Stockholm). Butiken hade bästa reklamläget på Drottninggatan i centrala Stockholm. Det har alltid varit en ledstjärna att Jula ska ha bra och tydlig reklam. I samband med den kraftiga lågkonjunkturen med stora utlandslån och en pressad ekonomi var det nära att ta en ände med förskräckelse men Jula lyckades reda ut situationen. Under 1990-talet öppnades flera butiker och en butikskedja började växa fram. Företaget provade olika storlekar och koncept.

100 anställda
1995 passerade Jula hundra anställda, med tre butiker, postorderförsäljning och en omsättning på 200 MSEK.

1996 startade Lars-Göran och Karl-Johan tillsammans fastighetsbolaget G & K Blanks Fastigheter AB. Syftet var att bygga eller förvärva affärsfastigheter på etableringsorter där Jula inte kunde hitta lämpliga lokaler.

1999 började Jula sitt framgångsrika arbete med DR (reklamblad). Jula är idag ett av nordens ledande företag som arbetar med direktreklam. Utskicken har varit ett viktigt verktyg för att bli kända och sälja stora volymer till hemmafixare och proffs. Samtidigt startades satsningen på egna varumärken, först ut var klädmärket Blue Wear.

Invigning av Julas varuhus vid Kungens kurva år 2000Kungens Kurva 2000

2000 öppnade Jula sitt stora konceptvaruhus i Kungens Kurva vilket markerade starten på utvecklingen till en rikstäckande varuhuskedja i Sverige. Företaget växte kraftigt och många nya medarbetare anställdes. Det behövdes specialkompetens inom bland annat kedjedrift, logistik, inköp, marknadsföring och HR. Karl-Johan har nu tagit över driftansvaret för företaget.

2002 hade företaget 500 anställda, sju varuhus, postorderförsäljning och en omsättning på 450 MSEK.

2004 var ytterligare en milstolpe i Julas historia. Jula samlade då sina sju olika lager till ett 40 000 kvadratmeter stort Centrallager vid E20 i Skara. Vid senaste utbyggnationen 2011 blev Centrallagret med sina drygt 100 000 kvadratmeter ett av landets största. Tack vare centrallagret fick Jula möjlighet att bedriva en expansiv lågprishandel genom köp av stora kvantiteter. Effektiva logistiklösningar förser varuhusen med varor.

Ingvar Kamprad på besök
2005 utsågs entreprenörerna Lars-Göran och Karl-Johan Blank till Årets företagare i Skara Kommun.

2006 besökte Ingvar Kamprad, en av världens mest kända entreprenörer, Jula. Kamprad såg Julas nya centrallager och besökte huvudkontoret.

2008 hade Jula 1 000 anställda, 28 varuhus i två länder, postorderförsäljning och två miljarder SEK i omsättning.

Samma år etablerades Jula i Norge. Expansionen har varit snabb med flera varuhusinvigningar varje år. Julas koncept tilltalar norrmännen och på kort tid har Jula etablerats som ett av de ledande handelsföretagen. Jula är idag rikstäckande från Fredrikstad i syd till Tromsö i norr.

Familjeföretaget Karl-Johan och Lars-Göran Blank

2009 beslutade sig Karl-Johan för att bli chef för Jula-koncernen och att ta in en extern VD för Jula AB. Lars-Göran hade sedan några år tillbaka trappat ned sitt engagemang i företaget. Jula är ett familjeföretag och det är viktigt för Karl-Johan att vara närvarande och drivande i det dagliga arbetet med att utveckla företaget.

2010 ändrade Jula Postorder AB namn till Jula AB.

2011 fortsatte expansionen in i andra länder och under andra hälften av året etablerades Jula i Polen. Polen har potential att bli Julas största marknad. I takt med att Julas varuhus blivit fler har distanshandeln fått en allt mer tillbakaskjuten position. Samma år beslutade Jula därför att upphöra med distanshandel. Samtidigt är satsning på Internet och sociala medier större än någonsin.

I september 2011 startade Jula sitt hyllade lojalitetsprogram JulaClub för trogna kunder. JulaClub har blivit en av Skandinaviens största kundklubbar. På Jula är kunden allt. Genom bra service skapas stort förtroende för förtaget och de produkter som säljs.

Fortsatt full fart

2012 passerade Jula 2 000 anställda, 59 varuhus i tre länder och omsättningen överstiger 4,2 miljarder SEK.

2014 den 1 mars 2014 går Julas grundare Lars-Göran Blank ur tiden efter en tids sjukdom.

2014 når JulaClub en miljon medlemmar.

2015 invigs den nya utbyggnaden av Julas Centrallager i Skara, Sverige. Det nya lagret är därmed ett av världens största i sitt slag, allt under ett tak, med en yta på 150 000 kvadratmeter.

2015 har Jula 2800 anställda, 82 varuhus och omsätter 5,4 miljarder SEK.

Mycket har hänt genom Julas historia. Men det är fortfarande entreprenörsandan som är grunden i företaget, viljan att tjäna en krona, nyfikenheten, det hårda arbetet och folklighet. Jula ska bli lite bättre dag för dag, steg för steg.

Historien om Jula

Jula startades 1979 på gården Jultorp i Västergötland. I oljekrisens spår startades tillverkning av Julakapen.

Lediga jobb

Vill du bli en del i vårt team? Ett växande företag söker alltid nya medarbetare.

Du har 0 produkt att jämföra