Ny VD för Wästgöta Finans

Håkan Nyberg Håkan Nyberg blir ny VD för Wästgöta Finans. Håkan har lång erfarenhet inom finansbranschen och kommer bland annat närmast från uppdrag som VD för Ikano Bank. – Vi är mycket glada att få in Håkan Nyberg som VD för Wästgöta Finans, med hans långa erfarenhet och stora kunskap kommer verksamheten att utvecklas mycket positivt, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef i Jula Holdingkoncernen.

Wästgöta Finans har enorm potential, och med Håkan Nyberg som VD finns nu förutsättning för verksamheten att lyfta ordentligt under 2019 Joachim Frykberg, VD Jula Holding

Håkan Nyberg har ett gediget CV med erfarenheter från ledande positioner i många olika svenska och internationella finansiella verksamheter. – Wästgöta Finans har enorm potential, och med Håkan Nyberg som VD finns nu förutsättning för verksamheten att lyfta ordentligt under 2019, säger Joachim Frykberg, VD Jula Holding. Teknologi och data Håkan Nyberg har erfarenhet som VD för bland annat Ikano Bank, Nordnet Group, Entercard International, samt från ledande befattningar inom Föreningssparbanken. – Jag har egentligen hela min yrkesverksamma karriär inom finanssektorn, men är faktiskt ursprungligen ingenjör. Idag är det viktigt med kunskap inom programvara och teknologi, och där känner jag mig trygg. Det jag kan är att leda och utveckla verksamheter i ett datadrivet och teknologiskt sammanhang och det handlar det mycket om idag. Att låna ut pengar är i många stycken en analytisk process, man behöver hantera data för att låna ut pengar och hantera kundrelationen, säger Håkan Nyberg. Triggas av utmaningen Håkan ser stor potential i Wästgöta Finans, inte minst i företagets naturliga koppling till Julas välkända och omtyckta varumärke. – Här finns fantastiska förutsättningar i att stötta Julas försäljning till sina kunder. Här finns massor med kundmöten där man från Wästgöta Finans sida kan komma med bra erbjudanden. Här finns många olika saker som ska hända, och det tycker jag är kul. Sedan är ju Julas fantastiska framgångssagan är imponerande, och att hjälpa kunderna med finansiering är spännande. Jag triggas av utmaningen, det får inte vara för lätt, säger Håkan Nyberg, ny VD för Wästgöta Finans.