Samarbetet mellan Jula och Thon bär frukt – Jula öppnar i Töcksfors

20190514 180320 Nu öppnar Jula i Töcksfors på gränsen mellan Sverige och Norge. Det är samarbetet mellan Jula och Thon som nu resulterar i ett helt nytt varuhus. – Vi ser stor potential i gränshandeln. Tillsammans med Thon har vi nu mycket bra förutsättningar utveckla detta ytterligare, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef.

Vi ser stor potential i gränshandeln. Tillsammans med Thon har vi nu mycket bra förutsättningar utveckla detta ytterligare Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef

När det gäller gränshandeln mellan Sverige och Norge har Jula sedan tidigare ett varuhus i Charlottenberg (även i Charlottenberg hyr Jula genom Olav Thon). – Nu stärker vi närvaron ytterligare kring den viktiga gränshandeln där vi kan erbjuda både svenska och norska kunder vårt attraktiva sortiment, säger Joachim Frykberg, VD Jula. Jula stärker handeln Det är Julas totalt 101:a varuhus som öppnar i Töcksfors den 15 maj. – Vi tror mycket på Töcksfors, det är ett bra ”centra-läge” med god tillgänglighet och god synlighet, säger Karl-Johan Blank. – Med den nya etableringen täcker vi upp en vit fläck på kartan. Från Töcksfors är det cirka 45 min till Julas varuhus i Askim och cirka en timma till Charlottenberg. Det är en stor nysatsning som stärker handeln ytterligare på området, säger Joachim Frykberg. Senaste konceptet Varuhuset som nu öppnar blir cirka 2600 kvadratmeter stort med Julas senaste koncept och sortiment (cirka 13 500 artiklar). Jula ser stora möjligheter till fortsatt utveckling av verksamheten tillsammans med Thon. Totalt kommer samarbetet att innebär åtta nya Julavaruhus på nya lägen, sex stycken i Norge och två i Sverige. Affären kommer att genomföras under tre år.