Jula Holding fortsätter satsa på vindkraft

IMG 7362 EDIT Jula Holding utökar sin vindkraftspark med ytterligare två vindkraftverk utanför Uddevalla.

Den här satsningen innebär att koncernens totala vindkraftspark tillverkar förnyelsebar el som motsvarar nära hälften av den energi vi förbrukar inom Jula AB. Maria Ragnarsson, Hållbarhetschef på Jula

– Vindkraften är bra både för miljön och energiförsörjningen. Med den här investeringen i vårt energibolag Jula Miljö & Energi är vi på god väg att nå vårt klimatmål att bli självförsörjande på el, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef. Produktion av ren energi – Den här satsningen innebär att koncernens totala vindkraftspark tillverkar förnyelsebar el som motsvarar nära hälften av den energi vi förbrukar inom Jula AB vilket innefattar varuhusen i Sverige, Norge och Polen samt centrallager och huvudkontor i Skara. Förutom att vi köper förnyelsebar energi så tillverkar vi den också - kan det bli mer klimatsmart? säger Maria Ragnarsson, Hållbarhetschef på Jula. Hållbarhet som konkurrensfördel En tydlig målsättning är att Jula ska vara klimatneutralt 2030 och investeringar i vindkraft är ett viktigt steg i den riktningen. – Vi ser hållbarhet som en konkurrensfördel och kommer fortsätta att göra investeringar i förnyelsebar energi och utveckla vårt hållbarhetsfokus inom koncernen, säger Magnus Sigurd, Affärsutvecklingschef på Jula.