Fixa faktura med Resurs!
Som företagskund har ni idag möjlighet att genomföra kreditköp/köp mot faktura hos Jula. För att möta ökade krav på säkerhet och samtidigt fortsätta erbjuda våra företagskunder en smidig fakturalösning, förändrar vi nu sättet att handla mot faktura hos Jula. Från och med 2025-XX-XX kommer Resurs Bank AB att vara kreditgivare till alla kreditköp och köp mot faktura hos oss.
Jula Fakturaavatal i samarbete med Resurs Bank
✔ Upp till 60 dagars kredittid
✔ Inga avgifter och noll i ränta
✔ Betala i slutet av nästa månad
✔ Få fakturan via e-faktura eller e-post
✔ Handla tryggt och säkert med BankID
✔ Möjlighet att handla både online och i butik
✔ Se ert köputrymme, utestående skuld och fakturor, samt administrera ert kreditkonto i onlinebanken
Ansökningsprocess
Ansökningsprocessen skiljer sig något åt beroende på organisation.
Ansökningsprocess för enskild firma eller aktiebolag med ensam firmatecknare
Som enskild firma och aktiebolag med en ensam firmatecknare kan du ansöka om fakturavtal i samband med att du handlar hos Jula och väljer Jula Fakturaavtal som betalmetod.
Läs om ansökningsprocessen för...
...aktiebolag med flera firmatecknare
...förening eller stiftelse
...offentlig förvaltning, stat och kommun
Vanliga frågor och svar
Hur funkar betalsättet Jula Fakturaavtal?
Jula Fakturaavtal kan användas som betalmetod både i varuhus och online på Jula. Vid varje köp ställs en faktura ut med 30 till 60 dagars betaltid, betaldatum är alltid i slutet av månaden efter ett köp har genomförts. Fakturaavgiften är för nuvarande 0 kronor, inga andra avgifter tillkommer såsom årsavgift eller månadsavgift. Produkten är med andra ord helt utan avgifter för dig som företagare eller organisation.
Användarvillkor för produkten finns på denna länk.
Hur skaffar jag Jula Fakturaavtal?
Om du är behörig och ensam firmatecknare som genomför köpet för ett aktiebolag, enskild firma så kan du ansöka och genomföra ett köp och ansöka om en kredit i en och samma process. Direkt i kassan på Jula.se eller i varuhus. Det enda som krävs är att du har BankID för identifiering och signering av köpet och avtalet för produkten.
I kassan online: köp- och ansökningsprocess
OBS! Du behöver vara medlem i Jula Pro för att kunna använda betalmetoden i kassan.
Processen är förenklat som så att du i kassan väljer betalmetod Jula Fakturaavtal. Klicka på köp. Du autentiserar dig som köpare med BankID. Vi genomför sedvanliga kreditkontroller. Efter godkänd kontroll så väljer du vilket köputrymme du önskar, minimum 5 000 kr. Därefter signerar du avtalet och köpet genomförs på Fakturaavtalet. Fakturan skickas till dig på den e-post du har angett eller om du har stöd för e-faktura så skickas den på det sättet när varan skickas från Jula.
I varuhus: köp- och ansökningsprocess
Processen är förenklat som så att du i butik uppger för kassapersonalen att du önskar betala med Jula Fakturaavtal. I samband med detta ombeds du uppge ditt mobilnummer och organisatiosnummer. Du får då ett sms från Resurs med en länk som du använder för att genomföra ansökan och köpet i en och samma process. Du autentiserar dig som köpare med BankID på den sida som du har fått i sms:et. Resurs genomför sedvanliga kreditkontroller. Efter godkänd kontroll så väljer du vilket köputrymme du önskar, minimum 5 000 kr. Därefter signerar du avtalet med BankID och köpet genomförs på Fakturaavtalet. Köpet är nu godkänt och du får kvittot av kassapersonalen och kan gå hem med dina varor från butik. Fakturan skickas till dig på den e-post du har angett eller om du har stöd för e-faktura så skickas den på det sättet.
På Jula Pros sida: enbart ansökningsprocess
Vänligen observera att ansökan påbörjas digitalt och slutförs över telefon med våra handläggare som guidar dig genom processen för att skaffa Jula Fakturaavtal.
Vem kan ansöka om produkten och använda betalmetoden?
Alla legala personer kan ansöka om Jula Fakturaavtal och därigenom skaffa sig ett köputrymme hos Jula. Vi accepterar dock bara svenska företag i Sverige (och norska i Norge).
Tänk dock på att det krävs att du som ansöker och signerar har ett giltigt svenskt BankID, (norskt BankID i Norge).
Företag med flera firmatecknare, offentlig förvaltning eller bolag där den som ska använda produkten inte är firmatecknare, för dessa så behöver en ansökan om Jula Fakturavtal genomföras innan produkten kan användas som betalmetod hos Jula.
Jag har blivit godkänd och vill använda produkten som en betalmetod – hur gör jag då?
Om du har en roll som tillåter dig att genomföra ett köp hos Jula med Faktura så väljer du Fakturaavtal som betalmetod i checkouten eller i butik (uppge det för kassapersonalen).
I kassan online
Efter att du har valt Jula Fakturaavtal som betalmetod identifierar du dig med BankID. Vi kontrollerar att du är behörig köpare och om så är fallet kontrollerar vi köpbeloppet mot tillgänglig kredit, ser allt bra ut genomförs köpet och du kan välja en Köpreferens för fakturan.
I kassan i varuhus
Efter att du har valt Jula Fakturaavtal som betalmetod och informerat kassapersonalen om detta så uppger du organisationsnummer och mobilnummer. Du få då ett sms med en länk till betalprocessen. Klicka på länken i sms:et och identifiera dig med BankID. Vi kontrollerar att du är upplagd som en behörig köpare och om så är fallet kontrollerar vi köpbeloppet mot tillgänglig kredit, ser allt bra ut genomförs köpet och du kan välja en Köpreferens för fakturan.
OBS! Om du inte finns upplagd som Köpare på Jula Fakturavtal behöver du kontakta ansvarig Administratör för din organisation så att du blir upplagd som Köpare på Jula Fakturaavtal.
Medarbetare/roller som har tillgång till onlinebanken för företag eller som kan använda produkten som betalmetod online eller i butik är följande:
Administratör
Denna roll kan dela ut eller ta bort medarbetare som kan nyttja Faktura som betalmetod online eller i butik, samt använda onlinebanken för företag och samtliga funktioner som finns där.
Avdelningsadministratör
Denna roll kan dela ut eller ta bort medarbetare på sin avdelning som kan nyttja Faktura som betalmetod online eller i butik, samt använda onlinebanken för företag och samtliga funktioner som är tillgängliga för avdelningen.
Användare (av onlinebanken för företag)
Denna roll har full tillgång till onlinebanken för företag, men kan inte administrera de andra rollerna eller genomföra köp med produkten på Jula.
Köpare
Denna roll har möjlighet att använda Jula Fakturaavtal som betalmetod både i butik och online. Personen har dessutom tillgång till onlinebanken för företag. Dock är behörigheten begränsad till enbart det som berör köparens transaktioner och dennes profil.
Hur lägger jag upp en användare?
....
Vår Administratör har slutat och vi behöver en ny, vad gör vi då?
Om det inte finns någon Administratör upplagd på produkten så behöver behörig firmatecknare eller en person som har en fullmakt av styrelsen eller firmatecknaren att företräda organisationen kontakta Resurs kundservice för att initiera uppläggningen av en ny Administratör samt eventuellt att den existerande Administratör tas bort. Innan Administratör läggs upp behöver behörig representant, enligt ovan, signera avtalet för ny Administratör med BankID.
Hur fungerar Onlinebanken för företag?
Varje organisation kan logga in på onlinebanken för företag för att:
- Se sitt köputrymme
- Se utnyttjad kredit
- Se senaste transaktioner
- Se sina fakturor samt möjlighet att ladda ner fakturorna
- Uppdatera kontaktuppgifter till organisationen
- Hantera Avdelningar/Roller/Medarbetare, om det är Administratör som är inloggad
- Lägga till eller ta bort en Köpreferens (som kan läggas på resp. köp och faktura som skickas ut)
OBS! För att kunna logga in på onlinebanken för företag krävs det att den som loggar in har ett BankID samt finns registrerad i en roll (Administratör, Avdelningsadministratör, Användare eller Köpare) på Företaget som du representerar.
Hur distribueras fakturan?
Fakturan distribueras antingen via e-post eller via e-faktura. Om företaget har stöd för e-faktura så kommer fakturan att skickas på detta sätt.
Den som får fakturan via e-post kan välja en separat e-postadress för en enskild faktura.
Hur funkar köpreferenser?
Vid köpet kan man antingen ange en Köpreferens eller välja en sedan tidigare i onlinebanken för företag definierad Köpreferens. Denna Köpreferens återfinns på fakturan.
Vilken information finns på fakturan?
Utöver den förväntade informationen om köp, butiksnamn och datum så finns även köparens namn, dess avdelning samt köpreferens om detta angavs vid köptillfället
Vem kan använda Onlinebank företag?
Existerande kunder kan logga in och använda Onlinebank företag.
Hur höjer vi vår kredit?
Om ni vill höja er kredit kontaktar ni Resurs kundservice som guidar dig genom processen.
Jag har inte fått min faktura, hur får jag tag i den?
Har du inte fått en faktura eller har du tappat bort en faktura kan du på enkelt sätt med BankID logga in på onlinebanken för företag och hämta fakturan igen.