• Fri frakt till varuhus
  • Öppet köp i 60 dagar
  • 15 000 noga utvalda produkter

Utomhusträning – 7 enkla övningar och bra tips!

Skippa gymmet – träna ute! Har du svårt att hinna med gympassen just nu eller har du bara tröttnat på gymmiljön? Då är utomhusträning ett bra alternativ. Här listar vi 7 olika övningar, användbara tips och flera fördelar med utomhusträning. Häng med!

 

Fördelar med utomhusträning

Det finns flera fördelar med att köra ett styrkepass ute i naturen. Du spenderar tid ute i friska luften, det är gratis, roligt och framför allt tidseffektivt!

 

Tips för utomhusträning

  • Värm upp kroppen innan träningspasset och stretcha efteråt.
  • Hitta en träningskompis och peppa varandra.
  • Välj ut en miljö som inspirerar.
  • Höj stämningen med musik! Ha med dig en högtalare eller ett par hörlurar.

Vilken utrustning ska jag ha?

 

Vilka träningsredskap behöver jag?

  • Kettlebell – med en kettlebell utmanar du din styrka, uthållighet och balans.
  • Powerband – ett band som hjälper dig med styrka, stretching och rehabilitering.
  • Hantel – frivikt som tränar upp din armstyrka.

 

Tips! Det är inte ett måste att träna med redskap! Ta hjälp av naturen och använd din fantasi för att komma på olika kreativa övningar utan redskap. Stocken kan vara en bra vikt och parkbänken är ett bra redskap när du vill göra armhävningar och dips.

349 . -
  • Plastklädda betongvikter
  • Släta metallstänger
999 . -
  • Totalt 153 cm lång skivstång
  • Svartlackerade vikter
  • Allt i praktisk plastväska
199 . -
  • Räfflad undersida
149 . -
  • Brett användningsområde
  • Två olika motstånd
269 . -
  • Mångsidigt redskap
  • Bygger styrka och uthållighet
  • Klotet har vinylklädd kropp
279 . -
  • Justerbar höjd
  • Mångsidig användning
  • Enkel att förvara

Träningsredskap

7 enkla övningar att göra utomhus

Här är 7 enkla övningar som du kan köra när, var och hur ofta du vill – perfekt träning ute i motionsspåret, trädgården, på altanen och i närmaste park. Kör en uppvärmning, fyll vattenflaskan och gör dig redo för ett intensivt, svettigt pass. Nu kör vi!

Kettlebell swing

Redskap: Kettlebell

  1. Ställ dig något bredare än axelbrett isär med fötterna. Tårna pekar lätt utåt. Placera kettlebellen mellan fötterna. 
  2. Fäll bak höften och greppa kettlebellen med båda händerna och lyft upp vikten till stående. 
  3. Skjut bak höften och fäll fram överkroppen – i cirka 45 graders vinkel – mot marken.
  4. Sträck ut kroppen och skicka upp kettlebellen i axelhöjd. 
  5. Låt vikten falla ner mellan benen igen.

 

Stående tricepspress

Redskap: Kettlebell

  1. Ta ett stadigt grepp, med båda händerna, om kettlebellen och lägg vikten bakom huvudet.
  2. Pressa upp vikten bakom och ovanför huvudet så att båda armarna är helt raka.
  3. Kettlebellen går sedan sakta bakåt och neråt. Armbågarna ska peka framåt och vara ”låsta” genom hela rörelsen.
  4. Pressa upp vikten ovanför huvudet igen.

Knäböj/squats

Redskap: Powerband

  1. Ställ dig på bandet med fötterna axelbrett isär. Tårna pekar lätt utåt.
  2. Greppa tag i bandet med båda händerna och håll händerna i brösthöjd framför dig för att hålla balansen.
  3. Böj på knäna, håll kvar en stund och tryck sedan upp från hälarna till startpositionen.

 

Hantelcurls

Redskap: Hantel

  1. Inta en stabil position med benen höftbrett isär och aktivera magen. Det är viktigt att hålla kroppen rak och stabil under hela övning för att avlasta ryggen – det är bara armarna som ska arbeta!
  2. Ta en hantel i varje hand och ha dem längs med höfterna. Handflatorna är vända mot kroppen.
  3. Curla hantlarna uppåt genom att göra en liten vridning på handlederna så att dina handflator pekar ut mot kroppen.
  4. Sänk sedan tillbaka vikterna på ett kontrollerat sätt till startpositionen. Handflatorna ska vara vända mot kroppen igen när övningen är slut.

Oväntade träningsredskap ur Julas sortiment

Vikter kan vara så mycket mer än bara kettlebells, hantlar och träningsband! Om du tränar ute i trädgården så finns det många oväntade träningsredskap som du kan träna med. Använd trädgårdsslangen och gör knäböj, lasta skottkärran och kör runt den i trädgården eller varför inte använda vedsäcken för att träna armar och axlar. Låt kreativiteten flöda – det viktigaste är ju faktiskt att du tar dig tid att träna!

Axelpress

  1. Greppa stången axelbrett och starta med att ha den i brösthöjd.
  2. Sätt bak ett ben för att avlasta ländryggen.
  3. Pressa upp stockarna med raka armar över huvudet och ner igen till startpositionen.

 

Sit-ups

  1. Lägg dig på ryggen med böjda ben och sätt ner fötterna på marken. För att fötterna ska vara i marken under hela övningen kan du lägga en vikt på dem eller kila fast dem under något.
  2. Placera händerna bakom öronen och låt armbågarna peka ut åt sidan.
  3. Spänn magmusklerna och lyft dig uppåt genom att aktivera magen. Ta dig upp så långt du kan.
  4. Stanna i den här positionen i någon sekund och sänk sedan ryggen relativt långsamt ner mot marken.
  5. Ta dig upp igen innan skulderbladen nuddar marken. 

 

Armgång/monkeybar

  1. Ta ett hårt grepp om stången och ta dig framåt genom att pendla med kroppen.
  2. Du kan antingen ta en pinne i taget eller varannan pinne.